NVK

- gör NVK bättre istället

NVK (Norra Västmanlands Kommunalteknikförbund) är ett tekniskt kommunalförbund där Fagersta och Norberg ingår. En del partier aviserar nu att de vill lägga ner NVK. Liberalerna tycker att vi ska göra NVK bättre istället. Vi tror på kommunalförbundet samtidigt som vi ser att det finns brister som behöver åtgärdas.

NVK – resumé

Det har pågått en större omorganisation på NVK under åren 2018-2022. Bland annat har arbetsmiljödokumentationen blivit bättre och mer lagenlig. Vattenavgifterna har genomlysts och sänkts. Vi har fått ny förbundschef. Ekonomin har flyttats över till NVE (ett annat samverkansorgan som nu hanterar större delen av Norbergs ekonomi). Internhyran har genomlysts och en ny investeringsmodell införts som på sikt kommer göra det mer möjligt att genomföra nybyggnationer utan att det blir problem för Norberg att ”betala hyran”.

I början av perioden skickades 16 miljoner fram och tillbaka mellan NVK och Norberg för att nu vara nere på några miljoner. Det senaste förslaget går ut på att NVK ska redovisa vad som inte har skett när det kommer pengar tillbaka från dem.

Arbetsmiljö

Likväl som att kommunen ska vara en bra arbetsgivare så ska även ett förbund där kommunen ingår vara det. Som politiker har vi det yttersta arbetsmiljöansvaret – därför är det viktigt att man lyssnar på personalen.

NVK behövs

Liberalernas inställning är att NVK behövs men samtidigt ser vi att organisationen behöver bli mer effektiv och transparent. Norberg behöver följa upp så att saker som beställs också blir gjorda inom rimlig tid.

Felanmälningar från bland annat skola måste åtgärdas fortare. Detsamma gäller underhåll av skolbyggnader. Bristande underhåll gör att det blir dyrare i längden. När personal larmar om att det läcker in vatten så ska det inte ta flera år att få problemet åtgärdat. Detsamma gäller när elever lyfter att toaletter inte fungerar eller går att låsa. Då får det inte ta månader tills det är lagat.

Projekt ska ha en budget och en tidsram. När något av detta inte hålls ska det återrapporteras skyndsamt och följas upp. Ett projekt får inte ta hur lång tid som helst. Från Liberalernas håll har vi försökt driva på för att projekt ska ”flaggas” om det inte håller budget eller tidsram. Det betyder att projekten ska komma upp på politikernas bord så att det är känt vad som har dragit iväg, men också att politiken kan tillföra mer pengar eller dra i handbromsen om det behövs.

hyreslägenheter

För att öka attraktionen för att bo i Norberg anser Liberalerna Norberg att det behöver finnas områden som är anpassade efter allergiker av olika slag. Därför har vi lagt förslag om att vissa områden av allmännyttan ska göras rökfria.