Se alla

Skola

Vi behöver satsa mer på grundskolan i Norberg

Skolan är en av Liberalernas hjärtefrågor. Därför sätter vi skolan först, både nationellt och i Norberg. Vi vill se till att fler elever klarar skolan och har förslag på hur.

Förskola

Fler barn i Norberg behöver få möjlighet att gå i förskola från tidig ålder, för att de ska klara skolan senare i livet. För att ge alla barn samma förutsättningar så behöver Norberg satsa på att fler barn får gå i förskola. Det ställer krav på fler och ändamålsenliga lokaler och betyder också att vi behöver mer personal så att inte barngrupperna blir större.

Källskolan

Här görs redan ett gediget arbete av personalen för att så många elever som möjligt ska få det stöd de behöver. Det är stora utmaningar i nuläget med många barn som rör sig in och ut ur grupperna av olika anledningar. I Norberg har vi hög lärarbehörighet på Källskolan, vilket beror på bra ledning av skolan och ett medvetet arbete av personalen. Flerlärarsystemet är bra och ska vara kvar. Lokalerna är inte ändmålsenliga och behöver ses över rejält.

Centralskolan

Vi ser gärna att flerlärarsystemet införs också på Centralskolan. Här behöver vi rekrytera behöriga lärare, framförallt vad gäller mellanstadiet. Vi vill att lärarna ska ägna sig åt undervisning i huvudsak samt för- och efterarbete. I den mån andra yrkesgrupper kan avlasta lärarna med övriga arbetsuppgifter så ska de göra det.

Vid övergång till Centralskolan behöver också rutiner utvecklas så att elever i behov av stöd eller extra anpassningar också får det resten av skoltiden. Förbättringsarbete pågår kring detta, vilket vi ser positivt på.

Även här behöver lokalerna byggas om/ut för att bättre möta elevernas behov.

Fler elever måste klara grundskolan

Norberg har stora utmaningar i skolan utifrån flera olika faktorer. Dels har vi många elever med annat modersmål. Många av dem oroar sig också för sin framtid då de inte vet om de får stanna i Sverige eller inte. Dels har vi många elever med stora svårigheter eller brokig skolbakgrund där delar av kunskaper saknas. Det gör att skolan i Norberg, från förskola upp till gymnasiet, behöver mycket resurser. Vi behöver ha en röd tråd genom hela skolsystemet där ingen faller mellan stolarna.

NPF-säkra hela skolsystemet

I Norberg har vi förhållandevis många barn med olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Det gör att vi behöver NPF-säkra hela systemet från förskola till gymnasium. Arbete kring detta pågår redan, men kan vidareutvecklas. Lokaler är en viktig del av detta.

Elevhälsoteamet blir allt viktigare

En del barn och ungdomar mår dåligt i Norberg. Skolan har en viktig roll eftersom lärare och annan personal i skolan möter eleverna varje dag och kan fånga upp måendet på ett bra sätt. Satsningar på elevhälsan får inte vara kortsiktiga, eftersom behoven snarare verkar öka än minska.

Det ska vara nolltolerans mot kränkningar i samtliga skolformer i Norberg.

Mer samarbete – större helhetssyn

Vi anser att det behövs ett större samarbete mellan socialnämnd och barn- och utbildningsnämnd. En del elever bollas mellan de olika nämnderna istället för att man samlas vid samma bord och diskuterar lösningar. Det måste bli ett slut på att det är ”någon annans boll” i Norberg.

Lokaler

Det saknas lokaler till förskolan. Varken Källskolan eller Centralskolan har ändamålsenliga lokaler utifrån det elevunderlag vi har. Med ökande behov av anpassning för olika elevers behov kommer lokalernas utformning vara avgörande för att en del elever ska klara skolan. Underhåll av skollokaler måste få högre prioritet hos NVK.

Personalen – det viktigaste vi har

I yngre åldrar behöver vi fler förskollärare, barnskötare och lärare för att möta elevernas behov. I äldre åldrar ser vi gärna att heltidsmentorer införs för att avlasta lärarna. I samtliga skolformer vill vi att det ska finnas fasta vikarier som kan täcka upp när personal utbildar sig eller är sjuka. Det gör att eleverna känner sig trygga och skoldagen blir mer förutsägbar. Elevhälsoteamen får inte sakna kompetens som behövs och även här är rätt utbildning viktigt.

Möjliggör för dem som redan jobbar inom skola att använda kompetensutvecklingstiden till studier som leder till behörighet, för personal som nästan är behörig, eller för personal som vill lägga till ytterligare ett ämne till sin behörighet.

Vi vet att många som inte är behöriga lärare ändå kan vara bra på att undervisa, men anser att utbildning är viktigt. Det är få som blir sämre av utbildning och till viss del bör kompetensutvecklingstiden kunna gå till att få studera för att bli behörig.

Det är också viktigt att lönerna är olika för om du är behörig eller obehörig – annars finns det ingen anledning att utbilda sig. Lönerna på personal som är behöriga och har jobbat länge i Norberg behöver ses över så att inte lojalitet straffar sig i lönekuvertet. Även rektorers löner behöver ses över.

Föräldrar och elever har också ansvar

Vi får heller inte glömma att föräldrar och elever också har eget ansvar. Mat, sömn och motion gör att man mår bra, men det är inte självklart för alla. Det tillhör de ansvarsområden som föräldrar och elever har.

Skolan ska hjälpa de elever som har svårigheter av olika slag i olika ämnen. En förutsättning för att anpassningar i skolan ska fungera är att hemmet tar ansvar för att barnet är utvilat och har ätit när det kommer till förskola/skola. Basala behov måste hemmet ta ansvar för.