Arbetsmiljö

- för att bli en attraktiv arbetsgivare

En bra arbetsmiljö är den kanske viktigaste faktorn för att behålla bra personal. Sedan 2018 har det stormat en del kring detta i Norberg och Liberalerna har drivit flera frågor för att det ska bli bättre att jobba med Norbergs kommun som arbetsgivare.

Arbetsmiljö hemtjänst

Hemtjänsten har gjort om sina scheman upprepade gånger. Dels har det handlat om att få bort behovet av vikarier. Dels har det handlat om att fler ska jobba heltid. Det har också delvis handlat om att få bort delade turer. Från Liberalernas håll tycker vi att samtliga dessa områden är bra om de senare bygger på valfrihet. Att få bort antalet vikarier handlar om att det är viktigt att vi får högre kontinuitet hos de personer som behöver hemtjänst – så att de får möta färre personal inom en tvåveckorsperiod.

Hemtjänsten har under en längre tid gått med vakanta rader. Vi tycker att det är fel att personalen får ta smällen för en skral budget. Vad gäller delade turer tycker vi att de ska bort, såvida man inte själv vill ha det. Fler arbetsmiljöförslag som rör bland annat hemtjänst hittar du här.

LSS

Här har det varit många vikarier och flera flyttar av personal. En del flyttar är motiverade medan andra inte. Det är inte bra när det blir många vikarier eftersom personer under LSS också behöver känna igen sin personal. Utöver det ställer LSS krav på att personalen känner till individuella planer, vilket blir svårt när verksamheten har många vikarier.

Förskola

Det håller på att bli bättre för personalen på våra förskolor men vi har en förskola där ett större arbetsmiljöarbete behöver fortsätta att följas upp. Arbetsmiljöarbetet är igång och vi kommer noga följa utvecklingen. Det är viktigt för oss liberaler att förskollärarna hinner med att planera sin verksamhet, vilket i sig är en arbetsmiljöfråga.

Skola

Olika skolor har kommit olika långt vad gäller arbetsmiljöarbetet. Källskolan har gjort ett större arbete och har fått till ett årshjul. Vår förhoppning är att Centralskolan ska göra samma resa så att arbetsmiljön följs upp regelbundet och systematiskt.

För eleverna är det framförallt studiero i de senare åren av grundskolan som vi har identifierat som problematiskt. Många elever anger att de har dålig studiero vilket är allvarligt. Fler behöver kunna fokusera för att lära sig det de ska. Vi tror att lokaler är avgörande för detta och vill satsa på att bygga nytt/om/till.

Vidare är trygghet en förutsättning för att kunna lära sig. Därför är det viktigt att rutiner mot kränkningar också följs och följs upp. Här finns ännu mer arbete att göra. Fler förslag på arbetsmiljöfrågor inom skola hittar du här.

SPråket är viktigt inom all omsorg

Inom all omsorg är det viktigt att ställa språkkrav. Personal vars svenska behöver förstärkas – ska få möjlighet att studera. Just nu pågår ett arbete med att istället införa språkombud inom omsorgen. Liberalerna är villiga att prova detta så länge det inte ökar arbetsbelastningen för de som blir språkombud, eller de som inte är det. Vi är villiga att tillföra mer resurser för att stärka upp det här arbetet.

Språket blir en viktig arbetsmiljöfråga eftersom mycket hänger på kommunikation inom all omsorg. Då är det viktigt att förstå och göra sig förstådd.

Politik

Som politiker har vi det yttersta arbetsmiljöansvaret. Det finns ingen delegation i världen som kringgår detta. I början av mandatperioden 2018 var det inte solklart för alla politiker i nämnder och utskott att så var fallet. Detta håller nu på att förändras, och det är Liberalerna framför allt som drivit denna fråga lokalt. Vi har lagt förslag om att politiker genomgår en enklare utbildning för att öka kunskaperna om vad arbetsmiljöansvaret innebär. Detta förslag bifölls i kommunfullmäktige men ändrades så att varje politiker själv ansvarar för att genomgå en digital utbildning.