Hundar

- ska ha det bra i Norberg

Hunden är människans bästa vän och det är för många en friskfaktor i livet. Liberalerna vill göra Norberg till en hundvänlig kommun.

Hundbadplats

Vi har lagt ett förslag om hundbadplats och Prostudden har blivit utsedd till detta. Vi tycker att informationen om att Norberg har en hundbadplats behöver bli tydligare, både på plats och digitalt. Ett varmare klimat gör att våra fyrbenta vänner också kan behöva ta sig ett dopp.

Hundrastgård

Inget parti är egentligen emot det förslag om hundrastgård som två medborgarförslag, oberoende av varandra, har handlat om. Vi har lagt flera förslag för att få till finansiering till projektet. Det är inte klimatsmart att våra medborgare åker till andra kommuner för att nyttja deras hundrastgårdar. Därför ska Norberg ha en egen.

I den budget som gick igenom kommunfullmäktige för 2023-2024 fanns finansiering av hundrastgården med. Trots det har kultur- och fritidsnämnden just föreslagit att motionen ska avslås. Det hänvisas till att nämnden inte har pengar att drifta hundrastgården och att det inte finns en förening som är villig att ta huvudansvaret för gården. För liberalernas del så är detta inget att tjafsa om. Allt kan inte handla om att ideella krafter ska ställa upp. Vi ser en hundrastgård som service till kommuninvånarna och då får det också kosta en slant att sköta anläggningen per år. Norberg har många hundägare och kommunen ska underlätta för dem.

Man ska kunna åldras i Norberg utan att behöva ge upp sin bästa vän och då kan hundrastgård vara ett bra alternativ till motion, för den som har lite svårare att gå.

Du kanske också är intresserad av