Centralskolan

Allt fortsätter med en bra skola

Centralskolan är för våra äldre elever, från årskurs 4-9. I dessa årskurser blir ämnena allt svårare – därför är det viktigt med studiero och att du får stöd om du behöver.

Centralskolan utvecklas

På Centralskolan finns många skickliga lärare som varit med i ”Samverkan för bästa skola”, ett projekt genom Skolverket för att få upp skolresultaten. Det gäller att inte tappa fart nu när projektet är genomfört. Lärarbehörigheten behöver öka, framförallt vad gäller mellanstadiet.

Från Liberalernas håll tänker vi att Norberg behöver locka till sig fler behöriga lärare genom god arbetsmiljö. På Källskolan finns ett flerlärarsystem. Det vill vi ska finnas även i äldre åldrar. Det möjliggör att man kan dela klass vid behov eller att det finns två vuxna i undervisningen. Det är också bra för lärarna att fler ser samma sak eller kan diskutera saker som behöver förbättras i en klass.

Utmaningar

Det finns flera utmaningar på Centralskolan. Det har varit en turbulent tid med flera rektorsbyten. Det är inte bra för verksamheten. Förändringsarbete är något som tar tid – ofta flera år – därför är det viktigt att rektorerna blir kvar på sina poster. Liberalerna tycker att det är bra att det nu blir en rektor som har ansvar för hela skolsystemet och att rektorn får hjälp av flera biträdande rektorer.

En annan utmaning är att många elever är i behov av stöd. Att följa upp överlämningar från lägre åldrar är viktigt så att alla barn får det stöd de behöver utan glapp. Norberg har många elever med åtgärdsprogram för olika diagnoser. Liberalerna anser att skolan behöver bli bättre på att ge stöd som kommer alla elever till gagn men också specifikt stöd när det behövs. Detta får inte fallera på grund av budget.

UTVECKLINGSOMRÅDEN

Centralskolan behöver bli bättre på att se till att alla elever i behov av stöd får det på en gång, och att insatserna utvärderas och följs upp regelbundet.

Studiero är något som eleverna själva har anmärkt på att det behöver förbättras. Det här påverkar också resultaten i skolan och förmågan att kunna vara i skolan.

Arbetet med nolltolerans mot kräkningar behöver också fortsätta och utvärderas regelbundet. Arbetet är på gång men inte klart.

Heltidsmentorer

För att lärarna ska få en hållbar situation där de också hinner med sina arbetsuppgifter, så ser vi gärna att Norberg inför heltidsmentorer. Detta kan vara beteendevetare eller socionomer som har mer koll på den sociala biten hos varje elev. I grannkommunen, Fagersta, har detta införts med gott resultat och Liberalerna Norberg anser att detta är positivt för arbetsmiljön för lärarna. Det är också bra för eleverna som kan använda mentorn som språkrör om det är något som inte fungerar med undervisningen.

Fast vikarie

Det blir tryggast för barnen att man vet vem som ersätter läraren om läraren är sjuk eller av andra orsaker är borta från undervisningen. Att veta vem vikarien är underlättar också för läraren. Detta tror vi är en viktig satsning i Norberg och som också kommer att höja kvaliteten på undervisningen. Detta är också ett sätt att avlasta lärarna så att man inte behöver gå in och vikariera för kollegor som är sjuka.

Större skillnad på lön

Det måste löna sig att ha utildat sig. Liberalerna är positiva till att det finns lönespridning, men vi ser också att obehöriga lärare kan ha minst lika bra och ibland mer betalt än en utbildad lärare. Då finns det ingen vits med att ha utbildat sig. Utbildade lärare ska ha mer i lön än obehöriga.

Det är också viktigt att höja löner även på personal som stannat länge i verksamheten, så att lojalitet också är något som värderas.

Gör klart utbildning/lägg till ämne

Personal som är nära behörighet ska få lägga till/komplettera sin utbildning så att de blir behöriga, på arbetstid. Om man väljer att inte göra det så ska det också synas i lönekuvertet.

Lokaler

Centralskolan byggdes för länge sedan och är inte ändamålsenlig för den typ av undervisning som krävs idag. Barn med svårigheter kan ibland behöva gå undan för att vila, därför är det dåligt att det finns så få grupprum. Det gör också att det blir svårt för läraren att dela upp klassen vid behov. Att lokalerna inte är ändamålsenliga är en viktig faktor för att inte alla elever når målen, därför förordar Liberalerna att skolan byggs till/om omgående.

Det finns ett förslag om att bygga om ”hus X”, gamla hemkunskapslokaler, så att år 4 får en trygg övergång. Det gör att de startar år 4 i en egen lokal med egen ingång. Vi ser positivt på det här förslaget av flera skäl: ett är att det blir mer luft i de lokaler som nu är mellanstadium. Det kommer att förbättra för barnen som går där och möjligheten för läraren att dela på en klass ökar. Ett annat skäl är att barn- och utbildningsnämnden får betala hyra för lokaler som inte längre används, t.ex. har vi inte barnkunskap som ämne längre vilket var fallet när lokalerna byggdes en gång i tiden. Då är det bättre att bygga om så att vi använder större del av ytan som vi ändå betalar hyra för.

Skötsel av skollokaler behöver prioriteras mer av NVK, även i Norberg.