Vindkraft

- allt kan inte finnas i Norberg

Sveriges elproduktion står inför stora utmaningar. Vi behöver el även när vinden inte blåser. Därför är Liberalerna för en energiblandning där kärnkraft också ingår. Dels för att säkerställa att vi har el så att det räcker men också för att det inte finns något annat sätt om Sverige (och världen) ska nå klimatmålen. Vi ser redan effekterna av ett varmare klimat.

vindkraftpark i norberg

I Norbergs finns Västmanlands första och enda vindkraftpark. Nu diskuteras en ny vindkraftpark i trakten mot Halvarsbenning ut mot Resmoren och Smedjebackens kommun. De fastighetsägare som får vindkraftverk på sina marker kommer troligen att höja värdena på sina fastigheter, och gynnas således av ytterligare en park.

Vi har dock sett exempel på att fastigheter kan sjunka i värde bara av att de ligger nära ett vindkraftverk. Det är inte rimligt att privata fastighetsägare som köpt hus till ett visst värde, får halverat fastighetsvärde för att grannen är positiv till att upplåta sin mark till vindkraft. Det finns också i dagsläget för lite forskning kring hur bostadsnära vindkraftverk påverkar hälsan.

Det gör att parkerna istället är ett sätt att exploatera landsbygden för att försörja industri och storstäder, utan garanti för att Norberg har el i alla väder. Våra företagare behöver kunna lita på att det finns tillräckligt med el för att hålla produktionen igång.

Liberalerna Norberg skeptiska till ytterligare en park i Norberg. Om ca 50 år måste vi ha en plan för vad som ska göras med skrotet.

Fakta på bordet

Det utlovades en rad jobb i Norberg när första parken byggdes. Hur blev resultatet då? Det vill vi ta reda på genom att bjuda in nuvarande ägare av vindkraftparken på Målarberget. Vi lade detta förslag för flera år sedan och det bifölls i kommunfullmäktige. Fortfarande är vår motion inte verkställd. Detta trots att vi förmedlat kontakt med bolaget. Vi tycker att det är konstigt.