Biologisk mångfald

- utan variation står även mänsklighetens överlevnad på spel

Biologisk mångfald är viktigare än man tror för att även vi människor ska överleva. Genom att vidta åtgärder som gynnar biologisk mångfald underlättar vi för pollinatörer i vår närhet.

Biologisk mångfald

Det är nog få som undgått att ta del av larmrapporter vad gäller världens alla bin och andra pollinatörer. Detta gäller även i Sverige – även om det är lätt att glömma när vår och sommar kommer med all blomprakt som finns. För att säkerställa och underlätta för småkrypen tycker Liberalerna att Norberg, likt andra kommuner, ska anlägga en eller flera blomsterängar.

Det handlar om att skapa miljöer där pollinatörer kan övervintra och sedan ha goda förutsättningar att leva hela sin livscykel. En välklippt gräsmatta kanske tilltalar många men är direkt livshotande för många fjärilar och bin.

Klimatsmart

Det som är bra för pollinatörer är också en bra klimatanpassning. Genom att återskapa ängsmarker så sparar vi in såväl gräsklippning som bevattning då ängsblommor ofta klarar torka bättre. Vi står inför klimatförändringar där vi kan förutspå att framtiden håller både torka och skyfall i sin hand.

(Bi)fallen motion genomfördes?

För många år sedan la vi en motion om att anlägga en blomsteräng. Vi blev således lite förvånade när dåvarande barn- och utbildningsutskott avslog hela motionen, detta trots att förslaget mottogs positivt av flera instanser bland annat V-dala (ett underlag som få verkade ha läst). Vi lyckades hålla förslaget kvar och till slut hamnade det på NVKs lott att genomföra. De föreslog ett visst område i Norberg, Rosenstigen, men området var inte förankrat med de som bor där.

Eftersom motionen bifölls för en längre tid sedan fick vår dåvarande ersättare i NVK ställa frågan om hur det gått med ängen. Först kunde inte förbundschefen för NVK svara men sedan fick vi svar att motionen var genomförd. Vi fann detta märkligt då vi flera gånger i veckan passerat området som var utpekat men inte sett någon äng. Detta renderade i att vi knackade dörr i området och där gick berättelserna isär, någon hade sett en äng, någon hade sett en äng för flera år sedan, någon var säker på att det pratats om en äng men att den aldrig genomfördes. Vi låter det vara osagt vad om hände med ängen, men här ser vi ett exempel på vad dåligt genomförande och bristande förankring leder till. Om ursprungsförslaget hade följts tror vi att utfallet hade blivit annorlunda.