Invasiva arter

Nej - tack!

Liberalerna Norberg tycker att det är viktigt med biologisk mångfald. Då är invasiva arter ett hot mot det. Vi anser att invasiva arter ska bekämpas med kraft.

Biologisk mångfald bygger på konkurrens på lika villkor

Invasiva arter tar över sitt närområde snabbt och kväver det som annars brukar leva där. I Norberg har vi under lång tid haft problem med jättelokor men det finns även andra invasiva arter här. Dessa arter måste tas på allvar och en plan måste upprättas för att begränsa eller få bort dem helt.

Björnloka/Jätteloka

Flera ur allmänheten har år efter år klagat över björnlokorna längs med riksvägen till Fagersta. Flera bestånd i Norberg återfinns på privat mark. Glädjande är att Länsstyrelsen har uppmärksammat flera bestånd på kommunal mark och Norberg kommer få ta del av vissa medel för att bekämpa våra bestånd. (Källa: kommunikation med Länsstyrelsen 2021)

Det är inte lätt att bekämpa jättelokor och för att lyckas så måste samma område kontrolleras över lång tid framöver, då fröna kan leva i många år utan att gro. För att denna efterkontroll ska kunna ske så måste den planläggas. Därför har vi föreslagit att ett handlingsplan mot invasiva arter bör upprättas i Norberg.

Vad gäller björnloka anser vi att arten ska bort helt.

Signalkräfta

Även signalkräftor har brett ut sig i Norbergs kommun. De ska istället begränsas genom fiske. Vi föreslår att Norberg, likt Mullsjö kommun, låter allmänheten fiska kräftor under vissa dagar under sommar/höst mot avgift. Detta kommer gynna både norbergare och kräftor och också vara ett sätt att bevara den biologiska mångfalden i sjöarna. Denna art ska således begränsas, inte utrotas.