Om att jag inte alls tycker att SD är ett mobbat parti

Debattinlägg i Fagersta-posten

Måndag 30 december 2019

Replik till Bengt Södersten

Jag är liberal – ett av de partier som tagit mest avstånd från samarbete med SD. För mig är det stor skillnad mellan samarbete och samtal. I olika trådar på nätet verkar många tro att orden är synonymer. Det är de inte. På kommunal, såväl som på regional nivå, förs samtal med SD i olika frågor. SD lägger minst lika många förslag som vi andra partier. En del är bra, andra inte. Från Liberalernas sida, i alla fall i Norberg, är vi inte sämre än så att vi röstar på bra förslag, oavsett var förslaget kommer ifrån. Så långt kan vi sträcka oss – men att bilda karteller eller valtekniska samarbeten kommer vara svårt. Våra partier står för långt ifrån varandra ideologiskt.

Sedan tillträdet efter valet 2018 har jag personligen hamnat i en rad olika trådar på nätet. Ibland blir jag mörkrädd över det jag ser och bemöter i trådar kopplat till SD. En hotbild mot Sverige tonas upp, som inte är helt sann. Folk i hela Sverige känner sig otrygga o.s.v. Många förstärker bilden av att vara ett mobbat parti. Det är dock viktigt att komma ihåg att samtala kan jag göra med vem som helst, men samarbetspartner väljer man själv i den här frågan. Det är lättare att samarbeta med partier som har liknande ideologi.

Helt klart måste vi göra något åt brottsligheten, det tycker alla partier. Det flera partier missar är att brottslighet föds när integration misslyckas. Ska vi göra något åt brottsligheten måste vi jobba på bred front. Polisen behöver mer resurser och yrket få högre status. Skolan måste fungera så att alla faktiskt får samma förutsättningar att klara sig i samhället. Du måste få jobba även om du inte kan perfekt svenska. Integrationsförslagen från SD är inte särskilt bra. De har motsatt verkan – alltså blir det svårt med samarbete i de här mycket viktiga frågorna.

Det är lätt att glömma sin historia när nationalistiska vindar sveper över världen. Sverige är ett land som byggts av invandrare i olika omgångar. Demokrati är inte att jag får som jag vill alltid. Demokrati är oftast en form av kompromiss. Så tänker inte alla partier. Det, däremot, märks det en hel del av på lokal nivå.

Liane Blom (L), ordförande i Liberalerna Norberg