Om att jag känner igen retoriken från vissa håll

Debattinlägg i Fagersta-posten

Tisdag 7 januari 2020

Liberalernas politik är generös – men den ställer också krav

Som vanligt känns Kaj Vibergs retorik igen – den förekommer lite här och där på nätet. Sverige har genom flera århundranden varit ett land som historiskt sett tagit stort ansvar vad gäller både flyktingar och invandring. Genom sekel har vi haft behov av arbetskraftsinvandring för att skapa det som vi idag kallar välfärd. 90-talets balkanflyktingar är nu en viktig del av vårt samhälle. På den tiden höjdes också nationalistiska röster. Sverige har haft stora flyktingströmmar förut, men det är lätt att glömma sin historia – uppenbarligen.

Liberalerna har aldrig blundat för att det finns problem med integrationen. I snart ett sekel har vi sett hur samhället ser ut och också lagt förslag i tiden. Det finns alltid två sidor av ett mynt. Om man bara fokuserar på problemen – så får man en bild. Om man bara fokuserar på möjligheterna så får man en annan. Liberalernas politik går ut på att se båda.

Vi är sedan länge ett parti som är vänligt inställda till människor som av olika anledningar vistas i vårt land. Det betyder inte att vi inte ställer krav på människor som bor här. Därför införs nu språk- och samhällskunskapstest för att bli svensk medborgare. Detta är ett förslag som har mer än 15 år på nacken – så att Kaj tycker att vi nu ”vaknat till” stämmer ju inte riktigt. Vidare kan du inte längre få försörjningsstöd i Sverige om du inte fortsätter att lära dig svenska. Språket är en viktig del av ett samhälle. Vi stramar upp möjligheten för asylsökande att själv välja var du ska bo – för att komma runt problemet med segregation.

Vår partiledare, Nyamko Sabuni, har själv en bakgrund som ny i Sverige. Jag är övertygad om att någon som själv vet vad man talar om också har förmågan att både se och lösa de problem som finns. Vår vision är att det inte ska finnas några utanförskapsområden i Sverige 2030. Liberalernas politik är generös – men den ställer också krav på de som bor i vårt land – oavsett härkomst. Så är det, och så har det varit länge.

Liane Blom (L) ordförande i Liberalerna Norberg