Om att majoriteten är långsam vad gäller hemtjänsten i Norberg

Debattinlägg i Fagersta-posten

Måndag 16 december 2019

Vadå ta initiativ?

Hur kan majoriteten i Norberg hävda att de har tagit initiativ för att utveckla hemtjänsten i Norberg? Låt oss ta allmänheten igenom politiken kring hemtjänsten sedan valet 2018:

I november 2018 ställer L en interpellation om hemtjänstens villkor och varför kommunen inte följer arbetsmiljölagen och arbetstidslagen. Först får vi svaret att arbetsmiljöarbetet är delegerat till cheferna och att vi politiker inte har arbetsmiljöansvar. När man inser att det yttersta ansvaret vilar på oss politiker – då gör framförallt S en kovändning. Här emellan träffar L representanter för tjänstemän, talar med fackliga förtroendevalda och personal.

Eftersom inget händer ställer vi en ny interpellation i februari. Där frågar vi också om majoriteten kommer att låta projektet med arbetstidsförkortning att fortgå om personalens arbetsmiljöenkät visar att den mår dåligt av denna lösning. När utvärderingen väl kommer visar den just att personalen inte mår bra.

L arbetar sedan vidare för att Norberg som arbetsgivande kommun ska ta mer ansvar så att fackligt arbete uppmuntras och skyddsombud utses. Här hävdar först delar av majoriteten att så kan man inte göra. Det är bara fackligt anslutna som kan bli skyddsombud, menar man. När L visar lagtext från arbetsmiljölagen så backar majoriteten i frågan.

I båda dessa interpellationer ifrågasätter vi pooltjänst. Framförallt de som har del i pool och som påtalat att de mår dåligt av det (verkar variera från område till område). Svaret vi får är att enda sättet att kunna uppfylla ”heltid som norm” är att få delar av pool i sin tjänst. Under året som gått har vi också förstått att det finns olika pooltjänstområden för olika personer och att man nu slåss om samma tider. Personal har uppmanats att betala tillbaka inte tjänstgjorda timmar och delar av personalen har fått lägga sig tillgängliga mer än fem dagar i sträck och över helger. En del har också behövt hoppa in på ledig helg. Vem vill ha det så? Vem vill aldrig kunna planera något med familjen och ständigt vara kopplad till jobbet? Ja, inte jag i alla fall.

En tredje interpellation ställs om övrig personal som ligger under samma förvaltning. Svaret är att utredning pågår. Första utredningen av hemtjänsten ifrågasattes. När andra utredningen visade samma sak – då börjar det förhoppningsvis hända grejer. Det återstår att se, men det har tagit tid vill jag lova… Frågan är vad som hänt om inte oppositionen ställt majoriteten till svars för olika delar som inte fungerar?

Liane Blom (L), ordförande i Liberalerna Norberg