Såklart ska ingen behöva dö ensam

Lördag 2 juni 2018

Det har just varit morsdag och det är en dag där vi hedrar våra mödrar oavsett om de är livet eller inte. Vi Liberaler tycker inte att man ska behöva dö ensam. Därför kommer jag dela med mig av min mammas död.

Min mamma var en fantastisk människa på många olika sätt. Hon är lärt mig allt jag kan om naturen, om livsglädje och att omfamna nya kulturer. Hon uppfostrade oss ungar till att följa allemansrätt, cykla på höger sida, äta med bestick, läsa böcker och att sitta rakt på stolen. Inte nog med oss biologiska barn – hon fanns också där för sex eller sju fosterbarn också (jag tappade räkningen till slut). Utöver detta jobbade hon heltid tills kroppen sa stopp.

År 2009 hittades lungcancer i stadie 4 i hennes kropp och vi anhöriga hade förstås svårt att riktigt förstå vad det innebar. Mamma hade en stor önskan om att få vara kvar hemma till livets slut och tack vare palliativ vårdpersonal (fantastisk!), hennes dåvarande man och oss tre biologiska syskon med familjer så gick det att genomföra. Mamma blev gradvis sämre men hade hög livskvalitet in i slutet. Hon fick vara kvar i sin trädgård, som hon älskade, även om vi till slut fick köra ut henne i rullstol. Hon fick dricka sitt rödvin om hon så behagade och hon fick duscha när hon hade ork till det, så ofta hon ville. Det fanns en hand att hålla i om livet kändes svårt – och någon att tala med om det behövdes. De sista veckorna blev hon sängliggande – en pärs för oss alla – där vi varje kväll trodde att detta var den sista.

Så kom till slut också den sista kvällen 2010. När vi barn sa ”hejdå” för natten så var det som att mamma släppte taget och gick hon också. Det gick lugnt och stilla till och hon fick som hon ville ända fram till slutet. Såhär vill jag att alla ska få ha det, när livet nalkas sitt slut, och det står också Liberalerna för.// Liane