Om stora barngrupper i Norbergs förskolor

Debattinlägg i Fagersta-posten

Tisdag 29 oktober 2019

Stora barngrupper även i Norberg

Även i Norberg har vi stora grupper i förskolan. Det påverkar i allra högsta grad både barn och personal. Vi liberaler har påtalat frågan och fått både det ena och det andra svaret ifrån de som styr i majoritet. Precis som beskrivs av Annsan Palmborg i artikeln om stora barngrupper i Fagersta, så är det så att alla barn inte passar i det stora sammanhanget. När Sverige införde förskola så var det bland annat för att göra så att alla barn får samma språkliga förutsättning för att klara skolan senare i livet. År 2019 har vi så stora barngrupper att flera barn inte mår bra av det.

Norbergs barn- och utbildningsutskott går back även i år. Liberalerna har påtalat att om en verksamhet går med underskott, inte bara en utan upprepade gånger i olika frågor, så kan det vara så att man planerat fel i budget. Detta vill inte majoriteten veta av. ”Vi är vana att hoppa från tuva till tuva” har sagts på möte med oss andra politiker. Trots att Norberg nu totalt sett verkar gå mot ett överskott istället för ett underskott så finns ingen handlingsvilja alls hos majoriteten. Man skulle kunna tänka sig att flytta pengar för att häva det vikariestopp som nu råder?

Situationen har blivit ett arbetsmiljöproblem för personalen i förskolan. De vågar inte lämna sin grupp för att ta ut den planeringstid som är en förutsättning för att göra ett bra jobb. När nu kostchefen också har överskridit sin budget blir det begränsningar vad gäller frukost och frukt för barnen – våra allra minsta medborgare.

Liksom alla kommuner, har vi en begränsad budget i Norberg. Vi har många tomma lokaler, men få av dem är lämpliga att ha förskoleverksamhet i. Eftersom kommunen också har en tendens att inte våga satsa eller bygga något så har vi liberaler försökt att tänka utanför boxen och föreslagit att kommunen ska ställa sig positiv till annan pedagogisk verksamhet. Då svarar förvaltningen att man redan är positiv till detta. Låt mig då klargöra några saker: En positiv kommun har egna familjedaghem. En mindre positiv kommun tillåter privata aktörer. I Norberg har vi genom Karbenningbygdens daghem märkt att kommunen bara är positiv om annan pedagogisk verksamhet ligger utanför Norbergs centrum.

Det behöver finnas fler alternativ till de stora barngrupperna i kommunens regi. Det behövs familjedaghem för de barn som behöver det. Detta avlastar kommunens verksamhet utan att nya lokaler behöver byggas och säkrar en bättre framtid för våra allra minsta, och mest sårbara, medborgare.

Liane Blom (L) Liberalerna Norberg