Om att Fagersta verkar låta elever dela på digitala licenser

Debattinlägg i Fagersta-posten

Torsdag 31 oktober 2019

Fuffens i Fagersta?

Som utomstående, lärare och förälder är det intressant att följa det senaste utspelet från framförallt kommunalrådet i Fagersta. Om det stämmer, att barnen i Fagersta inte har tillgång till varsitt läromedel, så borde man skämmas.

Digitala läromedel har sina för- och nackdelar. Personligen jobbar/har jag jobbat med flera olika digitala läromedel. Inte en enda gång har jag lyckats hitta en elevlicens som får delas med andra. Tanken med digitalt läromedel är att informationen ständigt är uppdaterad. Ibland finns instuderingsövningar eller kunskapsövningar där jag som lärare kan följa elevens progression. Ytterligare en tanke är att läromedlet ska avlasta läraren och att eleven ständigt ska kunna arbeta med läromedlet i sin egen takt, i skolan såväl som hemma. En del elever behöver mycket tid, andra lite. Det är den servicen man betalar för när man väljer ett digitalt läromedel.

Hur mycket en skola/förvaltning behöver lägga i sin budget vad gäller läromedel är i hög grad förutsägbart. Om det är något vi kommunpolitiker och förvaltning borde ha koll på så är det vilket antal barn som går i respektive årskurs. Sedan kommer det till några och faller ifrån några.

Om kommunen kringgår de licensregler som finns för att spara slantar, så är man i mitt tycke illa ute. Ska man spara så får man göra det på verksamheter som inte är lagstadgade. Det låter som att Fagersta ägnar sig åt fuffens.

Liane Blom (L) ordförande i Liberalerna Norberg