Om ny partiledare och när lugnet lägrar sig…

Fredag 28 juni 2019

Från partikris…

Det har inte varit särskilt tråkigt att vara liberal sedan valet 2018. Inom partiet har det krisat ganska rejält för att vi gick med på januariöverenskommelsen (JÖK). Andra partier vet inte riktigt vad de har oss längre eftersom vi gått en något otrampad stig i modern tid vad gäller politiken.

…till EU-val…

När vi väl nått överenskommelsen var det dags för att hoppa rakt in i EU-val. I Norberg har vi slitit som djur för att sprida vårt budskap om hur nödvändigt EU är, men trots det bara fått ett fåtal röster i valet. Det är inte utan att man är besviken som ordförande. Jag har ställt mig frågan vad jag kunde gjort mer? Vad kunde vi ha gjort annorlunda?

EU-valet brukar vara Liberalernas paradgren och så blev det i Europa, men inte här på nationell nivå. Efter en enorm besvikelse över att vi förlorat ett mandat i Europa (som jag personligen tror gick till C) har det nu blivit dags för partiledarval.

…till partiledarval…

Jag har, som sagts tidigare, stor respekt för att någon orkar hålla på så länge på topp-position som Jan Björklund har gjort. Vi önskar honom lycka till och välbehövlig vila. Det är idag (28 juni 2019) dags att välja partiledare. Även den frågan har varit infekterad i vårt parti och nu stormar det än en gång runtomkring oss men också inom partiet.

För egen del har partiledarvalet varit viktigt, men inte avgörande för om jag ska orka vara liberal eller inte. Därav har jag som ordförande, med en avvikande åsikt från mina lokala medlemmar, kunnat ta partiledarvalet lite med ro. Lite besviken kanske jag är att inte Ullenhag fick större stöd men jag tycker ändå att det är rättvist att Nyamko Sabuni blir vald. Hon har störst förtroende ute i landet hos alla liberaler och då är det hon som ska bli partiledare. Jag hade stöttat vilken som.

…till ny tid…

Nu väntar en ny, spännande tid för Liberalerna. Vi, som inte sörjde alliansens fall, kommer att bäva för att den återuppstår. Å andra sidan har många hävdat att JÖKen var att svänga för långt vänsterut. Med två viljor som drar åt lika olika håll, tror jag att man hamnar i mitten. Det är också där jag vill att partiet ska hamna, så på så vis är det bra att Sabuni nu får leda partiet. Jag skulle tro att det blir åka av framöver och det tilltalar mig som person.

Lokalt har detta ingen större effekt på vårt parti. Det är dock skönt för mig att tillhöra ett parti där man får bilda sig en egen uppfattning. Där inte partipiskan viner så fort det är något.

…till lugn och ro (men bara ett tag).

Nu blir det sommar och semester och jag skulle nog vilja säga att det är dags för det. Det har varit ett arbetssamt år och vi har mycket att göra lokalt. Efter lite vila är vi snart redo att kavla upp ärmarna här lokalt igen. Kom ihåg att vi aldrig är långt bort och alltid är villiga att lyssna. Så kör vi så det ryker några år till…//Liane