Om att vara medlem i Liberalerna

Fredag 21 september 2018

Liberalerna Norberg

Liberalerna Norberg har funnits under ganska lång tid i Norberg. I nästan var och varannan annan förening som jag är med i, hittar jag personer som röstar på Liberalerna. Detta är lite av en uppmaning till er att bli medlemmar och gärna värva fler.

Liberalerna i Norberg är på frammarsch. Vi har gått från ett mandat till två på en relativt kort valkampanjtid. Det kommer att gå ännu bättre i framtiden. En del tycker att vi är löjligt stolta över bara två mandat 2018 – men vi väljer att se detta som en början på något mycket större. Just nu kan vi klappa oss på bröstet och säga att det här valet gick 100 % bättre än förra😊.

Orsaker till att det går bra

Det finns säkert flera olika anledningar till att det har gått framåt för oss. Personligen hoppas jag att det beror på att norbergarna vill ha ett bra alternativ till Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna. Samtliga dessa partier har förankring hela vägen upp till riksdagen. Även Liberalerna Norberg har detta även om vissa partier insinuerar att det bara går att ha riksförankring om man har lokala riksdagskandidater.

Framförallt hoppas jag på att vårt nya stöd beror på att vi har tagit aktivt ställning i frågor mot extremism, både på sociala medier och i lokalpressen. Båda ytterfalangerna – både till höger och vänster – backar i Norberg. Det tycker vi är bra. Så ser det inte ut i många andra angränsande kommuner.

Lokala partier

Det finns två lokala partier som bara finns i Norberg. Jag kan tycka att det är både bra och mindre bra. Det som är mindre bra är att om små, lokala partier uppstår, så är det ett symtom på att man inte tycker att rikspartiernas politik fungerar på lokal nivå eller också så lyser den med sin frånvaro. Det vill vi ändra på. Det ska finnas bra, lokal politik, som har förankring även på riksnivå. Det är också viktigt att komma ihåg att det krävs någon form av koppling till riksnivå för att få olika statsbidrag med mera, vilket gör det svårt för lokala partier att kunna påverka rikspolitiken i rätt riktning för Norberg.

Å andra sidan är det bra att så pass många personer har gått samman för att engagera sig i politiken för ett bättre Norberg. Det visar på att Norbergsandan i hög grad lever kvar.

Vi vill bli fler!

Vi behöver bli fler som engagerar oss mer eller mindre aktivt. Liberalerna Norberg kommer under kommande mandatperiod marknadsföra ”Liberalerna lyssnar” där kommuninvånare kan ställa frågor till oss. Om vi inte kan svara på stående fot så tar vi upp detta på våra styrelsemöten och återkommer sedan till den som ställt frågan och via hemsida/sociala medier. Vi vill att norbergarna ska veta att politik ligger nära varje individ i Norberg. Vem som helst som vill, kan påverka.

Olika är styrka

Vår fasta övertygelse är att fler tänker bättre än få. Idag består partiet av en kärna av sex eldsjälar. Ni har säkert sett oss under kampanjdagarna. De yrkeskategorier som i dagsläget är representerade i styrelsen är lärare, veterinär och företagare. Vi behöver fler! Framförallt ser vi ett växande behov av att få in olika kategorier av vårdyrken i partiet men självklart vill vi ha alla olika yrken och åldrar representerade. Vi vill ha en bred politik där fler känner sig lyssnade på.

Vad innebär det att bli medlem?

En del kanske oroar sig för vad det innebär att bli medlem. Det avgör du helt själv. Har du tid över så finns det saker att göra. Vi träffas regelbundet en dag i månaden, ungefär, och vid behov något oftare. Vill du engagera dig aktivt så har vi årsmöte i februari, oklart datum i skrivande stund, och då finns möjlighet att ta en mer aktiv roll i styrelsen om just du önskar det.

Det finns också ett mellanläge och det är att gå från att vara passiv röstare på Liberalerna till ett något mer aktivt läge. Var med och diskutera politik i vår facebookgrupp! Enda kravet för att få vara med i den slutna gruppen som vi har där är att du har betalat din medlemsavgift till Liberalerna. Detta för att undvika troll och annat som man har tröttnat på vid det här laget.

Gå från passiv till lite mer aktiv. Bli medlem redan idag!//Liane