Om vikten av samarbete

Onsdag 31 oktober 2018

Tyst mellan valen?

Det här var min första valrörelse och jag kan säga att jag både är omtumlad och matt redan. En del undrar varför det är så tyst mellan valen. En förklaring är att det är extremt mycket möten efter ett val. Det ska samverkas hit och dit, allt för att få så mycket inflytande som möjligt.

Samverkan

För Liberalerna Norbergs del så har det gått bra. För att skryta lite har vi varit poppis i olika konstellationer. Det är många partier som har velat ha med oss i någon form av samverkan. Den här mandatperioden har vi valt att lägga oss i opposition till S och V. Det finns flera olika förklaringar till det men den främsta är att det också är vad vi lovade våra väljare före valet. Då skulle det bli konstigt om man helt plötsligt svänger över och inte lägger sig i opposition. Så tycker i alla fall vi.

Opposition

Att vara oppositionsparti betyder inte på något sätt att vi alltid kommer att vara emot förslag från S och V, som i sin samverkan har fått majoritet i kommunfullmäktige. Liberalernas grundtanke är att vi kommer att rösta på bra förslag, oavsett var förslagen kommer ifrån.

Samverkan ”Hela Norberg”

Det märks tydligt att en del partier i Norberg är villiga att göra i stort sett vad som helst för att få inflytande. Vi liberaler har helt enkelt tagit det lugnt. Ja, vi tappade några platser på grund av att vi inte ville samverka med vissa partier, men vi tycker att det är värt priset. Det är bättre att förlora några platser men vara med i en konstellation där vi tror att vi kommer att göra oss hörda, än att ta fler platser och riskera att bli överkörda.

Liberalerna Norbergs förtroendeuppdrag

Kommunfullmäktige:

Liane Blom (ledamot)

Torbjörn Mood (ledamot)

Elsa Lill Strolz (ersättare)

Lars Jansson (ersättare)

Kommunstyrelsen

Torbjörn Mood (ledamot)

Liane Blom (ersättare samt ledamot i Barn/utb)

Nu ser vi fram emot fyra händelserika år!//Liane