EU-val 2024

Ditt val spelar roll!

Den 9 juni går Sverige till EU-val. EU är ett framgångsrikt freds-, handels- och klimatsamarbete. Vi kan inte lösa klimatkrisen lokalt, i Sverige, som en del tycks tro. Det behövs ett större sammanhang. I Europa har vi haft fred under lång tid, men vår säkerhet och demokrati är hotad. Putin, genom sitt krig med Ukraina, vill splittra Europa. Ryssland har mycket att tjäna på ett försvagat Europa. Liberalernas roll i EU är viktig. Vi har under lång tid sett nyttan med samarbete över gränserna men vi vågar också ställa krav.

EU – för klimatet

Sverige har höga krav på sig vad gäller klimatet. Liberalerna, såväl nationellt som i EU, förstår vikten av samarbete över landsgränser. Klimatdebatten i Sverige har kantrat över till att enkom handla om biodrivmedel i tankarna. Under lång tid har Sverige dammsugat hela Europamarknaden efter biodrivmedel. Det har utarmat andra länders möjlighet till att ställa om till ett mer miljövänligt drivmedel. Det räcker inte med att Sverige är ”bäst i klassen” på att ha biodrivmedel i våra bilars tankar.  Biodrivmedel löser inte koldioxidutsläppen från våra bilar. Det är heller inte bara bil- och lastbilstransporter som släpper ut koldioxid. Såväl jordbruk som industrier påverkar också utsläppen.

Klimatet är en sådan fråga som inte kan lösas nationellt utan kräver samarbete mellan många länder. På så vis kan vi ställa krav inom EU men också på länder som handlar med EU. I Liberalerna stirrar vi oss inte blinda på en åtgärd utan ser den större bilden för att kunna ställa om till ett mer hållbart samhälle för såväl Sverige som andra länder. Det är bara tillsammans som vi kan göra något åt klimatet.

EU – för freden

Länder som samarbetar, krigar sällan med varandra. Det är EU ett gott bevis på. Det har varit få väpnade konflikter mellan länder som ingår i EU. Vår långa historia av fred är dock hotad. När Ryssland invaderade Ukraina 2022 så chockades vi alla. Ukraina agerar nu dörrvakt för Europas säkerhet och fred. Faller Ukraina riskerar fler länder att tas över av Ryssland. Vi ser påverkansarbete från främmande makt på flera sätt. Det är viktigt att komma ihåg att flera stater har allt att vinna på ett försvagat Europa.

Från Liberalernas sida ser vi vikten av ett enat Europa. Vi ser också vikten av att hjälpa Ukraina med vapen, så att landet kan försvara sig. De försvarar inte bara sig själva utan också Europa.

EU – för demokratin

För att verka och vara en del av EU ställs också krav på olika länder vad gäller demokratiska rättigheter. För oss liberaler är det viktigt att alla människor är lika mycket värda. Vi värnar HBTQI-personers rättigheter såväl nationellt som internationellt. Vi är ett EU-vänligt parti men vi vågar också ställa krav. EU ska inte användas som en bankomat och vår Europaparlamentariker Karin Karlsbro har framgångsrikt jobbat för att länder som inte håller måttet måste ändra sig för att få olika stöd.

Mer om vad EU innebär för oss svenskar hittar du här.