Norberg
Se alla

Liane Blom

Kandidat kommun, region och riksdag

Kontaktuppgifter

Övriga uppdrag

Ordförande och gruppledare för Liberalerna Norberg

Ledamot kommunfullmäktige

Ersättare i kommunstyrelsen

Ledamot i barn- och utbildningsnämnden

Ersättare i kyrkofullmäktige

Ersättare i regionfullmäktige

Ersättare i kollektivtrafiknämnd

Att klara skolan är en biljett till frihet

Alla elever ska klara skolan oavsett om du behöver stöd eller utmaning.

Vem är du? Berätta lite om din bakgrund

Jag är en gift, levnadsglad tvåbarnsmamma som numer bor i Norberg. Nu har ett barn lämnat boet och nästa är på väg mot vuxenlivet. Livet håller på att förändras.

Som liten bodde jag i Mullsjö i ett hus där barn kom och gick. Det var alltid mycket liv och rörelse och jag har många fostersyskon, som det hette då. En tidig insikt var att det alltid fanns någon som hade det tuffare än vad jag själv hade och att man måste ta hänsyn till varandra.

När jag var 14 år flyttade mina föräldrar utomlands till Malaysia. Det gick inte så bra för mig i skolan där så jag valde att flytta hem igen. Det har lagt grunden till min förståelse för elever som ska klara skolan på ett annat språk och hur svårt det kan vara. Jag har haft förmånen att få resa mycket som ung.

Som vuxen har jag erfarenheter från hästnäring, industri och är legitimerad lärare för de senare årskurserna och gymnasiet i svenska, svenska som andraspråk och engelska. Sedan 2022 tar jag en paus ifrån läraryrket och är transportadministratör på ett transportbolag. Jag saknar dock att jobba i skola och framtiden får utvisa vad jag kommer att jobba med.

Varför engagerade du dig politiskt?

Som ung engagerade jag mig i LUF (Liberala ungdomsförbundet) Jönköping, när främlingsfientligheten ökade lokalt under forna Jugoslavien-kriget. Då hade jag en vilja att stå emot och det är fortfarande min starkaste drivkraft. Att människor är lika mycket värda är också en hjärtefråga för mig. Jag engagerar mig politiskt för att jag vill göra skillnad på riktigt. Liberalerna är det enda tänkbara partiet för mig och jag tycker om att vi har högt i tak och att samtliga medlemmar kan påverka politiken på bland annat riksnivå.

Vilka är dina tre hjärtefrågor?

Min första hjärtefråga är att arbetsmiljö för lärare hör ihop med antal elever som klarar skolan. Arbetsmiljön för lärare behöver bli bättre för att fler elever ska komma igenom skolsystemet. Därför välkomnar jag begränsad undervisningstid för lärare. Jag är helt säker på att det kommer att göra skillnad för elevernas resultat och att fler vill bli, eller återvända till, lärare.

Som elev ska det ska inte spela någon roll om du har svårt i skolan eller om du behöver mer utmaning. Varje barn ska få den stöttning hen behöver. Jag är inte främmande för tanken att återinföra nivågruppering i skolan och välkomnar särskilda undervisningsgrupper. Jag tror inte alls att den här mellanmjölkslösningen är bra, där alla barn oavsett behov, ska gå i samma klass i alla ämnen. Utöver det behövs spetsklasser landet över. Så länge huvudmannen är kommunen så kommer det bli svårt att få till likvärdig skola för alla barn. Under några år som kommunpolitiker så har jag sett hur svårt det är att få budget att gå ihop när olika behov inom kommunen ställs mot varandra. Så kan vi inte ha det. Elevernas behov måste matchas mer mot budget. Därför är det viktigt för mig att skolans ekonomi förstatligas. Då spelar det inte längre roll var du bor. Skolan ska vara lika överallt.

Jag kandiderar även till regionen. De senaste fyra åren har jag varit engagerad i Kollektivtrafiknämnden i Västmanland. Det är min andra hjärtefråga. I regionen har jag jobbat hårt för att pendlingsmöjligheter även utanför länet ska finnas med i olika planer som berör Västmanland. I norra länsdelen är goda pendlingsmöjligheter västerut minst lika viktigt som att kunna ta sig till Västerås. Nu går tågen i tid i väldigt hög grad och vi behöver fortsätta sträva efter att fler ska välja att åka kollektivt, för klimatets skull.

Vidare behöver vård bli mer likvärdig länet över. Under några år framöver kommer seniorhälsoprogrammet och vård/omsorg kopplat till det få mycket av mitt fokus. Jag vill att alla äldre ska ha det bra och kunna lita på att man får rätt vård när man behöver det. För mig är det viktigt att det finns någonstans att flytta till när man är för frisk för att bo på särskilt boende, men inte har ork nog att ta hand om en hel villa. Man ska kunna leva livet hela livet!

Min sista hjärtefråga är en nationell fråga som Liberalerna, tack vare oss i Norberg, nu kommer att driva. Det är att få till lagstiftning kring livets slutskede så att man själv kan välja hur ens sista tid blir, framförallt om man är sjuk och vet att man kommer att dö. Att jag driver den här frågan har att göra med att jag vårdat tre personer palliativt. En kunskapsnation som Sverige bör kunna få fram en lagstiftning som gör att man kan ta avsked av sina nära och kära på det sätt man vill. Allt under förutsättning att det är du själv som fattar beslutet och är vid dina sinnens fulla bruk.

Nämn en enkel sak du brukar irritera dig på?

När folk smaskar när de äter, eller tuggar tuggummi med öppen mun och myggbett på fötterna!

Vad mår du bra av?

Att umgås med folk jag tycker om.