Om EU-valet, ett ödesval…

Torsdag 21 mars 2019

Det är viktigt med förtroende inför EU-valet

Det har fortsatt att blåsa kring Liberalerna, av olika anledningar. Detta samtidigt som den stora massan börjar kavla upp ärmarna för att gå till EU-kampanj.

I skrivande stund är det inte klart om Cecilia Wikström, vårt främsta namn på EU-listan, kommer vara kvar på listan. Troligt är, att det inte blir som förstanamn i alla fall. Personligen beklagar jag det som inträffat. Vi har en mycket framgångsrik kvinna, med stort nätverk i EU, som varit öppen med sina uppdrag och som var beredd att verka för Liberalerna inom EU. Å andra sidan kan jag personligen förstå det här ställningstagandet från vårt partis sida. Om du sitter i bolag, och delvis äger ett, som verkar i Europa, så kan det uppstå situationer där det blir oklart om du verkar i bolagets syfte eller i Liberalernas. När det finns risk för förtroendekonflikt, så är L inte villiga att riskera det.

En annan reflektion kring det här är att det kanske borde vara en grundregel för alla EU-parlamentariker, både från vårt land och andra, att inte ha sidouppdrag där man kan gynnas av olika beslut i EU?

EU-val den 26 maj

Den 26 maj är det EU-val. Det strömmar nu av nationalistiska och högernationalistiska partier i olika länder inom EU. Högernationalistiska partier som SD riktar nu in sig på hjärtat av Europa. Personligen tror jag inte att det är en slump att så sker. Nationellt har vi (faktiskt inom L) fått SDs inflytande på fall även detta val, genom vårt lite otippade drag att samverka med S. Då omgrupperar sig SDs trupper och marscherar mot EU istället. Som en vindflöjel har nu SD svängt om och kommer inte driva en av sina förut uttalade frågor, ett svenskt Swexit.

Några partier har ändrat sig

Det där kan bero på lite olika saker. Olika opinionssiffror i Sverige visar att de flesta svenskar är för EU. De flesta förstår att om vi ska lösa problem som klimathot, kränkningar av mänskliga rättigheter och få till en bättre handelsmarknad – så måste vi samarbeta mer, inte mindre. Det kan göra att partier som SD och V ändrar ståndpunkt. För egen del köper jag inte att man gör så. Antingen står du upp för det du alltid har sagt, för att du tror på det. Om du ändrar dig så går du i så fall ut med en förklaring till varför du ändrat dig.

En annan orsak kan vara att det är makten man är ute efter. Vi ser strömningar idag som vi såg för ungefär hundra år sedan. Då hade Europa varit igenom sitt första världskrig. Det ledde i sin tur in på mellankrigstid och mot andra världskriget. Ryssland rustade upp. Italien blev mer nationalistiskt. Behöver jag säga mer?

Mer eller mindre EU?

Om svenskarna nu låter SD tåga mot makt i Europa så blir EU-valet ett ödesval. De högernationalistiska partierna ser demokratin i vår nuvarande form som ett hot. Det är lättare att bestämma om man får göra det själv. Man ser upp till ledare inom andra länder som har samma tankesätt. Samtliga partier med samma sympatier – kommer göra sitt bästa för att slå sönder samarbetet inom EU.

Liberalerna står fast

Liberalerna kommer att fortsätta att göra sitt bästa för att så inte ska ske. EU behöver mer samarbete och behöver drivas i den riktningen. Om man vill ändra ett lands inställning till t.ex. mänskliga rättigheter så räcker det inte med att kasta ut dem ur unionen för att de ska ändra sig. Det kräver andra metoder där vi kan komma åt kärnan – att befolkningen i olika länder ska värderas jämlikt.

Jag är, som person och som liberal, för EU på grund av följande:

– vi kan studera var vi vill, på grund av EU.

– vi kan jobba i andra länder inom EU, på grund av vårt samarbete.

– vi kan resa fritt inom EU. Det tål att tänkas på i semestertider.

– en stor del av Sveriges handel är beroende av import eller export, bland annat inom EU.

– en stor del av Sverige stod i brand i somras. Vi fick hjälp av EU.

– en följd av torkan var att våra grödor brändes bort. Vi fick hjälp av EU.

Liberalerna står för mer EU, inte mindre.

Demokrati fungerar bara om du också tar ansvar

Min uppmaning till dig som läser detta är att sätta dig in i vad de olika partierna står för inför EU-valet. Fundera en extra gång om det är demokrati eller diktatur du tycker är bra. Har du ingen aning om vad du ska rösta på, men tror på demokrati, så rösta på Liberalerna. Det viktigaste av allt – använd din demokratiska rättighet och gå och rösta!//Liane