Om hur Norbergs styrning fungerar

Debattinlägg

Onsdag 16 oktober 2019

På begäran lägger vi nu upp våra debattinlägg här. Denna trycktes 16/10 i Fagerstaposten:

Något är ruttet i Norberg – inga tvivel här

Lite mer än ett år har gått sedan förra valet. Det har varit ett intensivt år på alla sätt. Oppositionspartierna har arbetat hårt sedan valet, och synade sömmar rämnar nu. Majoriteten talar med kluven tunga. Man säger en sak, men gör en helt annan.

S och V har först nu börjat förstå att vi politiker har det yttersta arbetsgivaransvaret och att vi är arbetsgivarpart. Det går nu inte att bolla ner allt till att facken ska agera (även om det vore önskvärt med mer aktivitet därifrån). Den här bristen på insikt kan förklara att Norberg har en hel del utvecklingsarbete att göra för samtliga medarbetare som jobbar med kommunen som arbetsgivare.

På möte där ekonomin diskuteras förra hösten, viftades en halv miljon bort som ”tryckfelsnisse”. Mina vänner, den där nisse hade i slutändan räknat fel på flera miljoner, vilket nu syns som sparkrav på barn- och utbildningsutskottet.

Under det gångna året står det helt klart är att Norbergs majoritet är villiga att ta emot statsbidrag som är villkorade (man måste uppfylla vissa krav) utan att motsvara dessa krav. I allt fler kommuner i Sverige leder detta till att kommunen måste betala tillbaka. Man kan inte få pengar för något man inte gör…

Vi liberaler har sagt det förr och säger det igen: Norberg behöver förändring. Om man gör på samma sätt som förut, så får man samma resultat.

Liane Blom, ordförande i Liberalerna Norberg