2019 – en tillbakablick

Måndag 3 februari 2020

Ibland stirrar man sig blind på allt man önskar att göra, men inte hinner. När vi nu blickar bakåt mot föregående år för att göra verksamhetsberättelse, så ser vi ändå att vi hunnit en hel del under året.

Januari

Januariöverenskommelsen

I början av året tecknades januariavtalet. Det tumlade om oss internt i partiet eftersom många upplevde att avtalet var att svika övriga allianspartier. Vi tyckte väldigt olika i denna sak. När sedan Jan Björklund valde att ställa sin plats till förfogande uppstod nya frågor. Vem skulle Liberalerna Norberg nominera som partiledare? Efter medlemsomröstning landade vi att nominera Nyamko Sabuni. Även här tyckte vi olika lokalt inom partiet.

1 maj

Nordiska Motståndsrörelsen (NMR) hade annonserat att de kanske skulle dyka upp i Fagersta. Kravallstaket sattes upp och Liberalerna Norberg i samarbete med Fagerstas liberaler var på plats. NMR dök inte upp men vi var på plats i Vilhelminaparken och serverade fika och bullar till de som ville ha. Det blev en trevlig dag för alla inblandade.

EU-val

Efter 2018 – som var vårt första valår – så gick vi rakt in i en ny valkampanj i och med EU-valet 2019. Liberalerna Norberg skrev artiklar i tidningar och gjorde en rad inlägg via facebook. Vi deltog också i en debatt i Teaterbiografen.

Fraggedalen

Förslaget om att göra en version av Almedalen fast i Norberg, kom från M. Liberalerna Norberg var inte sena att hänga på. Majoritetspartierna i Norberg ville inte vara med eftersom de tyckte att evenemanget borde skett i centrala Norberg. Vi liberaler tyckte inte så och ansåg istället att det är bra när politiken kommer ut till där norbergarna bor – även de som bor lite längre bort än tätorten. Vi hoppas på en repris men kanske på annan plats detta år. Evenemanget var omtyckt av de som kom.

Augusti

Pridetåg i Fagersta

För första gången i historien ordnades ett Pride-tåg och en Pridefestival i Fagersta. Eftersom hbtq-frågor är hjärtefrågor för oss liberaler så var vi givetvis på plats i Fagersta i samarbete med Fagerstas liberaler. Även liberaler från länet deltog. Evenemanget kritiserades hårt från olika håll – både före och efter evenemanget. Det tyckte vi var lite synd eftersom vi upplevde arrangemanget som väl arrangerat och hade en trevlig dag. Uppslutningen från allmänheten var också god.

Oktober

Skolkonferens för Liberalerna

I år anordnades en större skolkonferens för hela Sveriges liberaler. Vi deltog såklart och fick redovisa hur det är att sitta i opposition i en mindre kommun. Kontrasten var stora vad gäller ekonomiska och politiska förutsättningar. Vi lärde oss mycket om hur det är att styra i majoritet, i minoritet och även hur oppositionsarbete kan gå till. Det var skönt att landa bland andra liberaler – efter ett helt år av ganska hårda tongångar i kommunen.

Studiecirkel i föreningsteknik

I samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan genomförde vi en studiecirkel i föreningskunskap. Denna kurs avslutades med ett studiebesök på kommunfullmäktiges sammanträde. Tack Anita Lilja Stenholm för att du höll i kursen!

Liberalernas landsmöte

Mötet ägde rum i november och det var Liberalerna Norbergs första. Vi sitter som ersättare till landsmötet och kunde aldrig i vår vildaste fantasi tro att vi skulle få hoppa in som ordinarie – men det fick vi. Det blev en intensiv fredag följd av lika intensiv lördag. Det var mycket roligt och vi lärde oss massor! Liberalerna Norberg hade också lämnat in egna motioner om:

– brandbekämpningsplan

– Sveriges vargbestånd

– engelska som nybörjarspråk även för ungdomar

– närvaroplikt i riksdagen för riksdagsledamöter (bifölls delvis av partistyrelsen)

– CSN – en reform

Ordförande provade att gå upp i talarstolen för att argumentera för engelska som nybörjarspråk.

Medlemskväll om Nära Vård

Vi lät vår medlemskväll om ”Nära Vård” vara öppen för alla som var intresserade (alla kommer att beröras av denna förändring av vården). Fagerstas liberaler dök upp och det var roligt att vi blev fler än vanligt. Dock var det bara två från andra partier som vågade sig dit – och det var ju lite synd. Helena Hagberg höll föreläsning. Tack för det!

Året runt

Fika vid Ica

Vi hade som målsättning att vara på plats den första lördagen i varje månad med ”Fika vid Ica”. Ett helt år har nu gått och vi har inte missat en enda lördag! Bra jobbat, alla som stått och pratat med norbergarna. Ingen kommer att kunna säga att vi inte har synts mellan valen… Samtalen har lett fram till flera goda förslag som vi lagt fram i kommunen.

Vi lämnar nu 2019 bakom oss och ser med tillförsikt fram emot 2020!/Liane